Sunday, 27 April 2014

kek kukus coklat

aa. ari tu ade cite skit sal kek yang aku wat... yang ni aku nak bagi resepi kek coklat dulu. kek ni special skit sebb, ni kek yang pertama aku wat. pas tu jadi plak.. sebb kek ni la aku jd bersemangat nk wat kek-kek lain... tapi sori la, lupe nk amik gmbar.. cer try..

Bahan untuk kek coklat.

Bahan A
· 1 cawan serbuk koko
· 1 cawan gula pasir 
· 1 cawan susu cair 
· 1 cawan minyak masak 
· 1/2 cawan susu pekat 
Bahan B 
· 11/2 cawan tepung gandum 
· 1 sudu teh bikarbonat 
· 1 sudu teh baking powder 
· 1 sudu teh esen vanilla 
· 3 biji telur (suhu bilik) 


Cara-cara 
1. Masak Bahan A dalam periuk sampai sebati. Api kecil. Sejukkan. 
2. Pukul telur sampai betul2 kembang . kemudian masukkan bahagian A. 
3. Masuk esen vanilla. Pukul sampai sebati. 
4. Masuk bahagian B sedikit demi sedikit. (seelok2nya tepung, bikarbonat dan baking powder diayak bersama terlebih dahulu). kacau sebati selama 5 minit ++ 
5. Masukkan adunan dalam loyang .tutup kukusan tu plak kena la dibungkus ngan kain supaya air kat tutup tu x turun pd kek. (nanti kek x cantik)
6. kukus selama 1 jam 10 minit dengan api yang sederhana. (pastikan air kukusan telah mendidih terlebih dahulu..). Jangan buka penutup kukus sampai cukup masa 
7. angkat n  tunggu sejuk baru boleh potong

Friday, 25 April 2014

ASSALAMUALAIKUM.....

Rindunya nk tulis blog ni... rasenye dah dekat setahun x tulis post baru... tapi terus terang la ek... kite mmg x rajin sangat nk menulis ni... sepanjang tahun lepas.., terasa rajin la sesangat nak wat kuih n kek ni... selalunya memang rajin untuk masak makan sarapan n makan malam je... hehe.. dah la duk ngan mertua..kite malas2 plak ek... ( ape la yg mak mertua kite pk ek)
 1stly masa cuti ari tu terasa nk wat kek coklat... jeng,jeng,jeng, jadi!
mula2 tu seram jga nk wat. tp tu la aku ni (eh!aku plak.tp ok kn) suka wat kek2 yang kukus2 je. sebab ape? sebabnya aku takt kek akak hangus. BAK kata JAWANYA GOSONG!TAU X?
setakat ni kek yang aku dah wat ade la 4 jenis
1. kek coklat
2. kek lapis asam
3. kek gula hangus(ade orang panggil kek sarang semut)
4. kek lumut

 nanti la aku update resepinya... rasa ngantuk plak...
\BYE! SAYONARA!  ASSALAMUALAIKUM..

Friday, 8 March 2013

Salam Semua.... 
lame dah x update... x sempat la. bulan Januari n Februari ni kat sekolah agak sibuk@buzy he3.
Alhamdulillah semua keje berjalan ngn lancar... sejak dah kawin ni tiap2 minggu balik kn.... suami ade jauh (nk kate jauh x juga kot. dia kat parit raja, kite plak kat p. Gudang. jauh jg la kot).  
pernah dengar x BB PLUS. kite pki BB PLUS tu. nak tau bnde nye camane...? ni ha..


cara nk guna senang je..
Campurkan 1 paket BB Plus ke dalam 150ml air. Elakkan daripada menggunakan air panas. Kacau dan sedia diminum. Sebaiknya diambil sebelum makan atau sebelum tidur.

mudah je kn.. macam wat air minuman biase...

 HASILNYE....
* mempertingkatkan penghasilan sel baru,
* membantu memelihara keremajaan kulit,
* melembutkan kulit,
* membuat kulit lebih bercahaya,
* efektif menghilangkan kedutan,
* mencegah proses penuaan.

MULE2 pakai mmg la lm ade perunahan lg... bile dah lame pakai, mmber kt umah dah npk perunahan... mase majlis kawin bln 12 tu, ramai yang tegur... alhamdulillah  menjadi... ade kesan kt diri.. mesti la sy SUKE...

Tuesday, 29 January 2013

saje nk kongsi berSAMA

MASA NIKAH (15/12/2012)


























SANDING (16/12/2012)






Alhamdulillah saya dah jd isteri orang... trima kasih pada semua yang hadir... sori la dah dkat 2 bulan baru nak upload.. tp x pe la sekurang2 nya upload... he3 nnt ade masa upload lain plak..





Monday, 19 November 2012

buah buahan tempatan




Saje nk kongsi bersama


ari tu ada baca majalah... dia kate seseorang harus makan lima jenis buah dengan lima warna yang berbeza setiap hari. erm...he3. kadang2 ade sesetengah kite ni  yg obses sgt nk kurus sampai x makan langsung. sebaliknye dia mkn plak makanan ringan yang x memberi khasiat ape pn.. huhu silap tu... pattnye makan. cume kena kurangkan je... selain dari tu, banyak kan makan buah-buahan. macam yg sy baca kat majalah tu.. 
 CONTOHNYA...
 Buah limau bali



  • terdapat kajian yang menyatakan limau bali membuatkan kita lebih kenyang
  • ada juga kajian yang mengatakan kalau pesakit obesiti yang mengambil stengah limau bali sebagai pembuka selera sebanyak 3 kali sehari, dapat mengurangkan berat badan selama 12 minggu



Pisang


  • pisang ni mengandungi serat yang dihadam lambat oleh badan sehingga membuatkan gula darah tetap stabil dan merasa kenyang lebih lama.
Jambu batu


  • buah ni pn, boleh buat kita kenyang lebih lama... lgpn, buah ni senang nk dapt... selain tu, serat nya banyak dan membuatkan kita kenyang lebih lama.

Sunday, 28 October 2012

selamat hari raya

salam... dah lame x wat blog ni.. raya2 haji ni.. perasaannye cam raya aidilfitri... erm maklumlah. name pn memg raya. g mane2 pn tgk bnyak kete@moto lalu lalang g berziarah.. g parit raja pn npk bnyk famili yg pki bj sedondon. he2. aku time ct2 ry ni biase2 je. tp mcm biase la rebus ketupat, wat sambal kacg, n lodeh. ari khamis tu sempat jg g pasar bli sayur. hu2 mmg ramai orng. ramai drpd biasa.. he name pn cuti kan. nk jd cite, balik dr pasar tu, aku nk masak cr sayur x jumpe. nk tak nak kene la g balik pasar. nasib baik kedai tu x tutup lg. mase ari jumaat. x g mane pn. Tapi aku ni bleh plak tengahari buta tu g carefour cume nk beli coklat. bkn pe... excited tgk org wat souvinear coklat. petang tu jg aku wat... he3 jd... so bertambah la rs excited tu... seronok... tp lupe plak nk amok gmb... kalo x, bleh la...tnjuk jap. ari sabtu x wat pape... stay kat umah.sambung wat coklat je. ari ahad dah kena balik jb plak.. tp kt kpg ade ptdgn futsal.. kbtulan plak org yg jual tiket tu call pas tu dia  kate bas 2.30 rosak. kna g awal la jawabnye..bas pn datang... hahaha aku kne duk dpn da... kat seat tambahan. hu2 bleh la drpd x de..akhirnye. sampi la jb...thats all. thank you..

Wednesday, 10 October 2012

ntah ape2 ntah

selama dah beberapa hari ni, mcam2 dah jd. mgu ni ngah sibuk nak konvo. ari ahad ari tu, diaorang semua ajak g amik jubah. tp tu la. x dpt nk saing..kene pergi sendiri la jawabnye.sebelum tu ari sabtunye pg jumpe Dila. amik korset. Sebenarnye sy ni pemakai korset. Premium Beauitiful. mesti semua tahu kan. ari isnin plak kene g UTM coz nk amik jubah. Nak jd kn cite... sy pny dokumen utk konvo bleh tertinggal kat kaunter jubah. tu pn sy sedar ari selasa malam. YaAllah... hanya Tuhan je yg tau rase berdebar2 dalam ati. tp Alhamdulillah sume dah setel. semoga ini jadi pengajaran buat saya...