Sunday, 27 April 2014

kek kukus coklat

aa. ari tu ade cite skit sal kek yang aku wat... yang ni aku nak bagi resepi kek coklat dulu. kek ni special skit sebb, ni kek yang pertama aku wat. pas tu jadi plak.. sebb kek ni la aku jd bersemangat nk wat kek-kek lain... tapi sori la, lupe nk amik gmbar.. cer try..

Bahan untuk kek coklat.

Bahan A
· 1 cawan serbuk koko
· 1 cawan gula pasir 
· 1 cawan susu cair 
· 1 cawan minyak masak 
· 1/2 cawan susu pekat 
Bahan B 
· 11/2 cawan tepung gandum 
· 1 sudu teh bikarbonat 
· 1 sudu teh baking powder 
· 1 sudu teh esen vanilla 
· 3 biji telur (suhu bilik) 


Cara-cara 
1. Masak Bahan A dalam periuk sampai sebati. Api kecil. Sejukkan. 
2. Pukul telur sampai betul2 kembang . kemudian masukkan bahagian A. 
3. Masuk esen vanilla. Pukul sampai sebati. 
4. Masuk bahagian B sedikit demi sedikit. (seelok2nya tepung, bikarbonat dan baking powder diayak bersama terlebih dahulu). kacau sebati selama 5 minit ++ 
5. Masukkan adunan dalam loyang .tutup kukusan tu plak kena la dibungkus ngan kain supaya air kat tutup tu x turun pd kek. (nanti kek x cantik)
6. kukus selama 1 jam 10 minit dengan api yang sederhana. (pastikan air kukusan telah mendidih terlebih dahulu..). Jangan buka penutup kukus sampai cukup masa 
7. angkat n  tunggu sejuk baru boleh potong

Friday, 25 April 2014

ASSALAMUALAIKUM.....

Rindunya nk tulis blog ni... rasenye dah dekat setahun x tulis post baru... tapi terus terang la ek... kite mmg x rajin sangat nk menulis ni... sepanjang tahun lepas.., terasa rajin la sesangat nak wat kuih n kek ni... selalunya memang rajin untuk masak makan sarapan n makan malam je... hehe.. dah la duk ngan mertua..kite malas2 plak ek... ( ape la yg mak mertua kite pk ek)
 1stly masa cuti ari tu terasa nk wat kek coklat... jeng,jeng,jeng, jadi!
mula2 tu seram jga nk wat. tp tu la aku ni (eh!aku plak.tp ok kn) suka wat kek2 yang kukus2 je. sebab ape? sebabnya aku takt kek akak hangus. BAK kata JAWANYA GOSONG!TAU X?
setakat ni kek yang aku dah wat ade la 4 jenis
1. kek coklat
2. kek lapis asam
3. kek gula hangus(ade orang panggil kek sarang semut)
4. kek lumut

 nanti la aku update resepinya... rasa ngantuk plak...
\BYE! SAYONARA!  ASSALAMUALAIKUM..